طبقه بندی تزریق در بتن
وبلاگ مهندس زحمتکش
تخصصی(عمران )-عمومی
درباره وبلاگ


سلام من فریمان هستم به وبلاگم خوش آمدید در صورت هر گونه سوال یا در خواست به ایمیل من پیام بگذارید zahmatkesh2@yahoo.com در ضمن از آقای مهندس جعفرزاده در خصوص فرستادن اکثر موضوعات این وبلاگ تشکر میکنم و برای ایشان آرزوی موفقیت دارم
آخرین مطالب
نويسندگان
15 دی 1389برچسب:, :: 23:44 :: نويسنده : رضا زحمتکش

7-1-تزریق نفوذی(Penetration Grouting) : در این روش مواد تزریقی ،درزه،شکستگی ها و سطوح ناپیوستگی توده های خاک و سنگ را پر می کنند.در این روش دوغاب (Sturry ) بدون ایجاد بهم ریختگی در ساختمان ذرات خاک وسنگ ، جایگزین آب در خلل و فرج آنها می گردد. در این حالت اگر زمین اشباع باشد دوغاب با بیرون راندن آب از فضای خالی خود جایگزین آنها می شود. این نوع تزریق خود به دو دسته تقسیم می شود:

7-1-1- تزریق نفوذی تراوشی: این تزریق در مصالح خاکی و ناپیوسته انجام می گیرد. در این تزریق مواد از طریق حفر گمانه همانند عمل تراوش به درئن فضاهای خالی خاک نفوذ می کنند. عمق نفوذ و نحوه ی تراوش  مواد به ضریب پوکی (Void Ratio )میزان اشباع شدگی (Saturation ) و ضریب نفوذپذیری(Permnability Coefficient ) خاک بستگی دارد.

7-1-2- تزریق نفوذی تداخلی : مواد تزریقی بدون هیچگونه اثر تخریبی وارد سیستم درز و شکاف و سطوح ناپیوستگی توده سنگ شده و آنها را پر می کند. غلظت و ترکیب مواد بگونه ای انتخاب می شود که امکان حداکثر نفوذ را در درون درز و شکاف داشته باشد. در این نوع تزریق فشار تزریق به اندازه ای است که شکستگی جدید در سنگ ایجاد نکند.

7-2- تزریق جابجایی(Displacement Grouting ) :در این نوع تزریق مواد تزریقی سبب جابجا شدن مصالح زمین شده و بدون اینکه در درون مصالح نفوذ کنند به صورت یک توده مستقل و مجزا در محل مستقر شده و سبب متراکم شدن خاک ها و سنگ های اطراف خود می گردد. تزریق دوغاب به سنگ می تواند کنترل شده (مانند تزریق تراکمی) و یا کنتذل نشده صورت گیرد.این نوع تزریق نیز خود به دو دسته تقسیم می شود:

7-2-1- تزریق جابجایی کنترل شده : در این تزریق مقدار مواد تزریق شده و میزان جابجایی مواد زمین در اثر تزریق قابل کنترل است و به دلیل ایجاد شرایط جابجایی و تراکم در مواد زمین دوغاب از غلظت بالایی برخوردار است.

7-2-2- تزریق جابجایی کنترل نشده : در این تزریق مواد تزریقی با فشار زیاد به درون زمین نفوذ می کنند. مواد در حین نفوذ سبب خوردشدگی و شکستگی مواد مسیر تزریق می گردند. این پدیده گسیختگی (Hydraulic Fracturing ) نام دارد.

7-3- تزریق تحکیمی ( Consolidation Grouting ) : هدف از تزریق تحکیمی بهبود و یکنواخت نمودن خواص دگر شکلی سنگ هایی است که در زیر شالوده قرار داشته و بر اثر انفاجارهایی که به منظور گودبرداری انجام شده سست گردیده اند. عمل تزریق تحکیمی به خواص ستگ ، ابعاد سازه و فشاری که به وسیله سازه به آن وارد می شود بستگی دارد.

در این نوع تزریق ملات بسیار سفت به داخل خاک سست تزریق می شود. به این ترتیب حباب های دوغاب تشکیل شده جابجا و زمین اطراف بدون اینکه دوغاب به خلل و فرج خاک نفوذ کند چگالتر می شوند. در اکثر موارد ضروری است که مواد داخل درزه ها تخلیه و تمیز گردند تا سوسیانسیون سیمان بتواند در پرشدگی درزه ها نفوذ نماید. این تزریق در اطراف پوشش تونل ها و سنگهای ضعیف سینه کار وجهت تسهیل در حفر تونل و کاستن از فشار وارده بر روی محافظ ها انجام می گیرد. از انواع این تزریق می توان به تزریق الکتریکی (Electro Grouting ) اشاره نمود. در این تزریق با اضافه نمودن مواد شیمیایی مانند سیلیکات سدیم یا کلید کلسیم در آند، تحت تاثیر میدان الکتریکی ، این مواد به زمین نفوذ داده می شوند. در این روش لوله تزریق دوغاب نقش آند و مواد شیمیایی نقش کاتد را بازی می کنند.

در مواردی که تزریق برای بالا بردن میزان پایداری استفاده می شود،باید نقش منفی فشار منفذی را که در پشت بخش تزریق شده ایجاد خواهد شد،به دقت مورد توجه قرار داد.در تکیه گاه سدها و مخازن ،از این تزریق برای کاهش نفوذپذیری و جلوگیری از نشت نامطلوب آب استفاده می شود.

7-4- تزریق اختلاط : اصلاح موضعی ستون های خاک به وسیله ی اختلاط خاک با مصالح سیمانی در محل قابل انجام است.به دلیل اینکه مصالح سیمانی به صورت فیزیکی با خاک مخلوط می گردند،نیاز به غلظت فوق العاده پایین ندارد.در این نوع تزریق معمولاًملات های قوی سیمان استفاده می شوند.این تزریق نیز به دو روش انجام می گیرد:

7-4-1- اختلاط خاک(Soil Mixing) : اختلاط خاک به روشی گفته می شود که در آن مصالح سیمانی با استفاده از یک حفار با محور توخالی و سیستم مخصوص پره ای به صورت مکانیکی با خاک مخلوط می گردند.دستگاههای اختلاط ممکن است دارای مته های تکی و یا مجموعه ای از دو و یا هشت مته باشند.در این تزریق همچنانکه مته به داخل خاک فرو می رود،از طریق محور توخالی آن ملات تزریق می شود.

7-4-2- تزریق با فشار(Jet Grouting) : در این روش جریان بسیار باریک آب با سرعت بسیار بالا از طریق جت حفاری و از انتهای گمانه شروع شده و به طرف بالای آن پیشروی می کند و به دنبال خود یک ستون یکنواخت از مخلوط خاک وسیمان بر جای می گذارد.به این ترتیب مواد پی اصلی با مخلوط دوغاب- خاک نفوذناپذیر اختلاط یافته و یا جابجا می شوند.این روش جهت تشکیل دیواره های آب بند،پی وتشکیل پی های عمیق بکار می رود.

7-5- تزریق اتصالی (Connection Grouting ) و تماسی (Contact Grouting ) : تزریق تماسی فرآیند پر نمودن شکاف بین سازه و شالوده آن است.این شکاف می تواند در سطح شالوده یک سد بتنی وزنی یا یک سد قوسی و یا بین پوشش بتنی تونل و سنگ های دربرگیرنده آن باشد.هدف این تزریق برداشتن فاصله بین سازه بتنی و سنگ های اطراف آن می باشد،به نحوی که این دو بتوانند به صورت یک واحد ساختمانی عمل نمایند.در تزریق تماسی تنها درزه هایی مد نظر هستند که در ضخامتی از سنگ بین 5/0 تا یک متر وجود دارند.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات
پيوندها


ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 9
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 18
بازدید ماه : 280
بازدید کل : 287399
تعداد مطالب : 78
تعداد نظرات : 34
تعداد آنلاین : 1


دريافت كد در بهاربيست

<-PollName->

<-PollItems->

خدمات وبلاگ نويسان-بهاربيست